Методичні рекомендації



Початкова освіта

 Запрошуємо до обговорення
Нова школа. Простір освітніх можливостей (Проект для обговорення)
Освіта є ключовим елементом національної безпеки, а людина – це найцінніший актив держави. Маємо перетворити освіту на чинник економічного зростання, джерело національної єдності, засіб соціального просування кожного громадянина.
Маємо запустити багато процесів одночасно: зупинити падіння якості та доступності освіти, орієнтувати її зміст на компетентності, «перенавчити» вчителів, змінити структуру школи, забезпечити ці перетворення ресурсами. При цьому – зберегти все найкраще, що є в українській школі.
(Нова школа. Простір освітніх можливостей. Вступне слово міністра) 
У сучасних умовах ефективність початкової освіти пов’язується з реалізацією компетентнісного підходу. Компетентнісні результати навчання визначено у Державному стандарті початкової загальної освіти (2011р.), вимогах до засвоєння програмового змісту з кожного навчального предмета (2012р.), до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів (2014р.).
Нині постає потреба у визначенні резервів підвищення ефективності навчального процесу на засадах компетентнісного підходу і розкритті механізмів їх використання у професійній діяльності педагогів.
Eфективній реалізації компетентнісного підходу в навчанні молодших школярів сприяють:
·      зміни підходів до підготовки і проведення уроку як основної форми організації навчальної діяльності в умовах класно-урочної системи навчання;
·      розширення діапазону організаційних форм, методів навчання, способів навчальної взаємодії, що мають на меті практичну спрямованість навчання і базуються на взаємозв’язках урочної та позаурочної діяльності.
(«Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах» лист МОН України від 17.08.2016р. № 1/9-437)

Оновлено 13 програм початкової школи
(Наказ МОН України від 05.08.2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів»)
Ø  Українська мова. 1-4 класи
Ø  Літературне читання. 2-4 класи
Ø  Математика. 1-4 класи
Ø  Інформатика. 2-4 класи
Ø  Фізична культура. 1-4 класи
Ø  Мистецтво. 1-4 класи
Ø  Музика. 1-4 класи
Ø  Образотворче мистецтво. 1-4 класи
Ø  Основи здоровя. 1-4 класи
Ø  Природознавство. 1-4 класи
Ø  Трудове навчання. 1-4 класи
Ø  Я у світі. 3-4 класи
Ø  Англійська мова. 1-4 класи загальноосвітніх шкіл
Ø  Англійська мова. 1-4 класи спеціалізованих шкіл
Зміни в оцінюванні навчальних досягнень молодших школярів
(Наказ МОН України від 19.08.2016 №1009 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222»)
Оцінка розглядається як конфіденційна інформація
Вербально оцінюються:
Ø   у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової. За рішенням педагогічної ради навчального закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів 2 класу;
Ø   у 2-4 класах з предметів інваріантної складової: «Інформатика», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура», «Я у світі» та «Трудове навчання»;
Ø   у 1-4 класах з усіх предметів варіативної складової.
 
Нормативно-правове забезпечення управління початковою освітою

Ø  Закон України «Про освіту»
від 23.05.1991 р. №1060-ХІІ
Ø  Закон України «Про освіту» (проект)
законопроект № 3491-д
від 04.04.2016)
Ø  Закон України «Про загальну середню освіту»
від 13.05.1999 р. № 651-XIV 2003 р.
Ø  Положення про навчально-виховний комплекс «ДНЗ-ЗНЗ»
Постанова КМ України від 12 березня 2003 р. №306
Ø  Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад
Постанова КМ України від 27.08.2010 р. № 778
Ø  Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання  дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах
Наказ МОН України
 від 16.06.15 № 641
Ø  Про затвердження Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах
Наказ МОН України
від 20.12.2002 № 732

Науково-методичне, організаційно-педагогічне забезпечення

Ø  Державний стандарт початкової загальної освіти
Постанова КМУ
від 20.04.2011 р. № 462

Ø  Про типові навчальні плани початкової школи
Наказ МОН України
від 10.06.2011 р. № 572

Ø  Про затвердження змін до навчальних програм 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Наказ МОН України
 від 05.08.2016 №948

Ø  Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222 (Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи)
Наказ МОН України
 від 19.08.2016 №1009

Ø  Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів
Лист МОН України
від 09.06.2016 № 1/9-296
Ø  Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах
Лист МОН №1/9-437 від 17.08.2016 року

Ø  Про переліки навчальної літератури, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, для використання у загальноосвітніх навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році
Лист МОН
від 17.08.2016 №1/9-434

Ø  Інструкція щодо заповнення Класного журналу для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Затверджено наказом МОН України 
08.04.2015 р. №412

Ø  Про недопущення перевантаження учнів початкових класів надмірним обсягом домашніх завдань
Лист МОН України
від 28.01.2014 № 1/9-72

Ø  Щодо роз’яснення порядку приймання дітей до першого класу

Лист МОН України
від 14.02.15 № 1/9-71

Ø  Про методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році
Дод. до листа Інст-ту модернізації змісту освіти від 25.07.2016
№ 2.1/10-1828





ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

Державна освітня політика у 2016/2017 навчальному році спрямовується на модернізацію системи освіти, гуманізацію, індивідуалізацію освітнього процесу з орієнтацією на європейські цінності та стандарти, з урахуванням соціально-економічної ситуації в Україні. В її основу покладено пріоритетність дошкільної ланки, а головним завданням визначено своєчасне становлення і повноцінний цілісний, збалансований розвиток життєво компетентної особистості з раннього дитинства.
Педагогічні працівники дошкільної галузі активно обговорюють нові законопроекти «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Концепцію Нової школи»,  які  визначать основні зміни в дошкільній, загальній середній, професійній, вищій освіті, а також в освіті дорослих.
 «Організація освітньої роботи в  ДНЗ у 2016/2017 н. р. здійснюється відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Базового компонента дошкільної освіти (2012 р.), Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (2015р.), Положення про дошкільний навчальний заклад (2003р. зі змінами), нового Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (2016р.), чинних комплексних та парціальних програм.  
Пріоритетні змістові напрями освітнього процесу в ДНЗ у 2016-2017н.р. визначаються з урахуванням потреб сьогодення у посиленні складових соціально-морального, емоційно-ціннісного  розвитку  дітей,  покращення  їхнього  фізичного, психічного  здоров`я.
Ключові пріоритети освітнього процесу у новому навчальному році такі:  
-  національно-патріотичне виховання; 
-  економічне виховання;
- формування у вихованців навичок спілкування і ефективної взаємодії з іншими дітьми,
   дорослими   людьми;
-  музичне виховання;
 Серед засобів освітнього впливу на дитячу особистість – творча гра (сюжетно-рольова, конструкторсько-будівельна, театралізація, драматизація), а також художня література (фольклор, авторські твори) і робота з дитячою книжкою.
Особливістю навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами є його корекційна спрямованість. Ефективність навчально-виховної роботи досягається на основі надання таким дітям якісної корекційної допомоги у взаємодії вихователів, асистентів вихователів (в інклюзивних групах), корекційних педагогів і батьків. 
Посилюється увага до організації взаємодії дошкільного навчального закладу з батьками  вихованців.  Основними векторами цієї роботи є залучення батьків (осіб, що їх замінюють), інших членів родин вихованців до участі в освітньому процесі закладу.
Покращенню якості управління на рівні самих дошкільних навчальних закладів і органів управління освітою на місцях сприяє оптимізація управлінської діяльності, переведення її на рейки партнерства і паритету, довіри педагогічним колективам.
Одне із ключових питань – інноваційна діяльність у дошкільних навчальних закладах».
(витяг з Листа МОН України «Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2016-2017 навчальному році» від 16.06.2016 №1/9-315).


Нормативно-правове забезпечення управління дошкільною освітою

  • ·          Закони України: «Про освіту» (1996р.);   «Про дошкільну освіту»   (2001р.);
  • ·         «Про охорону дитинства» (2001р.); Конвенція про права дитини     (1989р.);
  • ·          Положення про дошкільний навчальний заклад (зі змінами)           (2003р.);
  • ·          Положення про навчально-виховний комплекс «ДНЗ – ЗНЗ»          (2003р.);
  • ·         Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу        (2010 р.);
  • ·          Положення про батьківські комітети (ради) дошкільного навчального закладу                                                                                                                  (2011р.);
  • ·          Примірне положення про Консультативний центр для батьків або осіб, які їх замінюють, дітей, які виховуються в умовах сім’ї                                     (2011р.);
  • ·          Щодо терміну перебування дітей, які досягли шестирічного віку, у дошкільних навчальних закладах                                                                                       (2011р.);
  • ·          Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах                                                                                   (2015р.);
  • ·         «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, Заходів національно-патріотичного виховання дітей та молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах"                                                    (2015р.);                
  • ·         Щодо сприяння розвитку мережі дошкільних навчальних закладів (груп)   різних типів та форм власності"                                                                  (2016р.)

Організаційно-методичне забезпечення дошкільної освіти

  • Базовий компонент дошкільної освіти                                                     (2012р.)
  • Планування роботи в дошкільних навчальних закладах          (03.07.2009р. №1/9-455)
  • Про організовану та самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі                                                                                          (26.07.2010р. №1.4/18-3082)
  • Про затвердження гранично-допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності (20.04.2015р. №446)
  • Перелік навчальної літератури для використання в ДНЗ у 2016-2017н.р.                                                                                                              (12.08.2016р. №1/9-432)
  • Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільнихнавчальних закладах                                                                                    (25.07.2016 31/9-396)
  • Шодо визначення рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі                                                          (06.11.2015 №1/9-535)
  •  Щодо надання додаткових освітніх послуг в дошкільних навчальних закладах                                                        (23.11.2015 №1/9-560)



Немає коментарів:

Дописати коментар